Step by step, pair by kind
Dit is een app waarbij het kind kan matchen (Bijv. kleur op zwarte vorm, kleur op kleur, soort bij soort, helft van een afbeelding bij de andere helft), in een kleurboek kan kleuren, ‘stickers’ kan plakken en memory kan spelen. Per gebruiker kan de score worden bijgehouden. Het is mogelijk om veel instellingen aan te passen.
LinksWaar kun je de app downloaden
Over de appWat kan er geoefend worden?
Actie reactie
Actie-reactie is de basis van communicatie. Een actie zoals geluid maken of iets aanraken lokt een reactie uit bij een ander of op de tablet.
Actie-reactie spelletjes houden in dat je ergens op tikt of geluid maakt en dat er als reactie daarop iets gebeurt. Bij sommige spelletjes komt er een bewegend beeld en geluid als je het scherm aanraakt. Er zijn veel verschillende soorten actie-reactie spelletjes zoals muziekinstrumenten, autootjes die gaan rijden en tekenspelletjes. Er is er altijd wel één te vinden die interessant is voor heel jonge kinderen of voor een kind dat nog beperkt is in de communicatie en in het spelen.
Als een kind actie-reactie spelletjes leuk vindt, kun je deze spelletjes gebruiken om de concentratie te vergroten of het apparaat beter te leren bedienen. Je kunt dan apps gebruiken waarbij het kind gericht moet tikken op een specifieke plek of apps die verschillende acties vragen zoals aanraken, loslaten of swipen. Ook kun je deze spelletjes goed gebruiken om imitatie uit te lokken door een actie voor te doen en af te wachten of het kind deze actie gaat nadoen om ook een reactie te krijgen.
Als het kind logopedie heeft, is het natuurlijk altijd goed om even te overleggen met de behandelend logopedist over welke oefeningen geschikt zijn.
Taalbegrip
Taalbegrip is begrijpen wat er tegen je gezegd wordt. Dit begint met het begrip van losse woorden en ontwikkelt zich tot het begrijpen van zinnen.
De volgende oefeningen kunnen spelenderwijs worden gedaan om het taalbegrip te verbeteren:
- "Waar" vragen. Bijvoorbeeld: "Waar is de auto?", "Waar is de pop?". Deze vragen kunnen ook iets moeilijker worden gemaakt door bijvoorbeeld een kleur of een bijvoeglijk naamwoord toe te voegen: "Waar is de rode auto?", "Waar is de kleine pop?" Of zelfs een combinatie van beide: "Waar is de kleine, rode auto?"
- Eenvoudige opdrachtjes (met twee voorwerpen/afbeeldingen). Bijvoorbeeld: "Zet de pop op de stoel", "De auto moet in de garage" of "Twee auto’s gaan botsen".
- Moeilijke (samengestelde) opdrachten. Bijvoorbeeld: "Zet de rode auto achter de groene bus" of "Zet de pop op de stoel en geef haar een boek" of "De auto moet stoppen voor het rode stoplicht".
Als het kind logopedie heeft, is het natuurlijk altijd goed om even te overleggen met de behandelend logopedist over welke oefeningen geschikt zijn.
Woordenschat
Met woordenschat bedoelen we de woorden die een kind kan begrijpen en gebruiken. Dit zijn concrete woorden zoals “beer”, “koekje” of “vogel”, maar ook werkwoorden zoals “drinken”, “slapen” en “rennen”. Wat later in de ontwikkeling leren kinderen ook meer abstracte woorden zoals “groot” en “klein”, kleuren en getallen. Je hebt woorden nodig om je gedachten, ervaringen en ideeën over te kunnen brengen.
Het is leuk om de woordenschat te oefenen rondom thema’s. Zo leert het kind welke woorden met elkaar te maken hebben en kan het de woorden ook meteen gebruiken in de dagelijkse situatie.
De volgende dingen kunnen worden gedaan om de woordenschat spelenderwijs uit te breiden:
- Benoem in alledaagse situaties wat je ziet en hoort. Zo krijgt het kind veel voorbeelden en leert het nieuwe woorden in de situatie waarin deze gebruikt kunnen worden.
- Samen plaatjes benoemen, dit kan in allerlei situaties zoals tijdens het voorlezen maar ook tijdens het spelen met een app. Als je dit doet tijdens een sorteerspelletje, leert het kind tegelijkertijd dat woorden in een bepaalde categorie horen.
- Het kind laten zeggen welk dier het wil horen bij een dierengeluidenspel en dan ook laten benoemen welk geluid het dier maakt.
- Het laten benoemen van plaatjes die jij aanwijst, bijvoorbeeld “auto” of “rode auto”.
- Tijdens een memory spelletje om de beurt de plaatjes benoemen.
- Situatiespellen spelen en vertelplaten bekijken waarbij het kind vertelt wat het ziet en hoort.
Als het kind logopedie heeft, is het natuurlijk altijd goed om even te overleggen met de behandelend logopedist over welke oefeningen geschikt zijn.
Onze review
Een mooie overzichtelijke app met veel mogelijkheden. De app is gebruiksvriendelijk en geeft goede mogelijkheden om instellingen aan te passen, bijvoorbeeld het uitschakelen van de Engelse voice-over. De app is beveiligd waardoor kinderen niet per ongeluk instellingen kunnen aanpassen. In de app heb je geen last van reclame. De app is voor meerdere logopedische doeleinden geschikt, bijvoorbeeld voor het verbeteren van de betekenisverlening bij kinderen met autisme.