Terug naar de lijst

Kleine bouwers

    3 van de 5 sterrenVoor Apple, googleplaygratis

Kleine Bouwers – Plezier op de bouwplaats voor kinderen van 2-6 jaar! Op de bouwplaats kun je rijden op een graafmachine, cement mixen, een dak op een gebouw maken, een kraan of een straatveger besturen of een huis schilderen. Er is hier van alles te doen. Onze Kleine Bouwers graven, laden, verven, vegen en mixen. Ondertussen gebeuren er ook vreemde dingen, want er gaat altijd wel iets mis op een bouwplaats. Plotseling barst er water uit een leiding, een bouwvakker valt in een gat of de wind blaast de stenen weg omdat het cement nog niet droog is. Kleine Bouwers is een app voor kinderen van 2 tot 6 jaar die de wereld van een echte bouwvakker willen verkennen. Afhankelijk van de leeftijd van het kind worden de animaties automatisch afgespeeld of gecontroleerd door te tikken. De 5 interactieve scenario's bevatten meer dan 100 interactieve animaties en verrassingen: 1. Bestuur de graafmachine, laad de vrachtwagen en repareer de waterleiding. 2. Verf het huis in verschillende kleuren en los de verhuiswagen. 3. Bedien de kraan en maak een nieuw dak op het huis. 4. Meng cement en bouw een echte muur. 5. Bedien een grote cementmolen en bedek een grote oppervlakte met beton. 6. Rij met de straatveger en maak de vuile weg schoon. 7. Los de hijskraanwagen en zorg dat hij op tijd vertrekt.

  • Actie reactie
  • Luisteren
  • Taalbegrip
  • Woordenschat
  • Zinsbouw

LinksWaar kun je de app downloaden

Over de appWat kan er geoefend worden?

Actie reactie

Actie-reactie is de basis van communicatie. Een actie zoals geluid maken of iets aanraken lokt een reactie uit bij een ander of op de tablet.


Actie-reactie spelletjes houden in dat je ergens op tikt of geluid maakt en dat er als reactie daarop iets gebeurt. Bij sommige spelletjes komt er een bewegend beeld en geluid als je het scherm aanraakt. Er zijn veel verschillende soorten actie-reactie spelletjes zoals muziekinstrumenten, autootjes die gaan rijden en tekenspelletjes. Er is er altijd wel één te vinden die interessant is voor heel jonge kinderen of voor een kind dat nog beperkt is in de communicatie en in het spelen.

Als een kind actie-reactie spelletjes leuk vindt, kun je deze spelletjes gebruiken om de concentratie te vergroten of het apparaat beter te leren bedienen. Je kunt dan apps gebruiken waarbij het kind gericht moet tikken op een specifieke plek of apps die verschillende acties vragen zoals aanraken, loslaten of swipen. Ook kun je deze spelletjes goed gebruiken om imitatie uit te lokken door een actie voor te doen en af te wachten of het kind deze actie gaat nadoen om ook een reactie te krijgen.

Als het kind logopedie heeft, is het natuurlijk altijd goed om even te overleggen met de behandelend logopedist over welke oefeningen geschikt zijn.

Luisteren

Luisteren is het gericht aandacht geven aan geluiden en gesproken taal. Voor een goede spraak- en taalontwikkeling is het belangrijk dat een kind goed en kritisch kan luisteren.

Het gericht luisteren kan op de volgende manieren spelenderwijs worden geoefend:

- Maak het kind attent op de geluiden in zijn omgeving: “wat hoor ik?”
- Het leren koppelen van de dieren en de geluiden die zij maken: “wat zegt de koe?”. Hiervoor kunnen apps met dierengeluiden worden gebruikt.
- Het leren koppelen van alledaagse geluiden aan de bijbehorende voorwerpen of handelingen, bijvoorbeeld tandenpoetsen, stofzuigen, de telefoon, het toilet doortrekken etc. Dit leert het kind natuurlijk tijdens alledaagse situaties, maar er zijn ook apps met filmpjes en geluiden van alledaagse voorwerpen en handelingen.
- Het leren koppelen van voertuigen en de geluiden die zij maken, bijvoorbeeld auto, trein, vliegtuig. Hierbij kunnen filmpjes en geluiden van voertuigen worden gebruikt.
- Het leren koppelen van muziekinstrumenten en de geluiden die zij maken, bijvoorbeeld trommel, gitaar, trompet, piano. Hierbij kunnen apps worden gebruikt met filmpjes van muziekinstrumenten of apps waarin het kind zelf verschillende instrumenten kan bespelen.
- Geluidenspelletjes zijn heel geschikt om te oefenen met luisteren. Bijvoorbeeld “wat hoor je?” of “hoor je een koe of een paard?”. Er bestaan ook diverse apps waarbij het kind een plaatje moet aantikken dat bij een geluid hoort.
- Het gericht leren luisteren naar woorden en de betekenis daarvan, bijvoorbeeld waar is de pop? Waar is de auto? Zie ook taalbegrip en woordenschat.

Taalbegrip

Taalbegrip is begrijpen wat er tegen je gezegd wordt. Dit begint met het begrip van losse woorden en ontwikkelt zich tot het begrijpen van zinnen.
De volgende oefeningen kunnen spelenderwijs worden gedaan om het taalbegrip te verbeteren:

- "Waar" vragen. Bijvoorbeeld: "Waar is de auto?", "Waar is de pop?". Deze vragen kunnen ook iets moeilijker worden gemaakt door bijvoorbeeld een kleur of een bijvoeglijk naamwoord toe te voegen: "Waar is de rode auto?", "Waar is de kleine pop?" Of zelfs een combinatie van beide: "Waar is de kleine, rode auto?"
- Eenvoudige opdrachtjes (met twee voorwerpen/afbeeldingen). Bijvoorbeeld: "Zet de pop op de stoel", "De auto moet in de garage" of "Twee auto’s gaan botsen".
- Moeilijke (samengestelde) opdrachten. Bijvoorbeeld: "Zet de rode auto achter de groene bus" of "Zet de pop op de stoel en geef haar een boek" of "De auto moet stoppen voor het rode stoplicht".

Als het kind logopedie heeft, is het natuurlijk altijd goed om even te overleggen met de behandelend logopedist over welke oefeningen geschikt zijn.

Woordenschat

Met woordenschat bedoelen we de woorden die een kind kan begrijpen en gebruiken. Dit zijn concrete woorden zoals “beer”, “koekje” of “vogel”, maar ook werkwoorden zoals “drinken”, “slapen” en “rennen”. Wat later in de ontwikkeling leren kinderen ook meer abstracte woorden zoals “groot” en “klein”, kleuren en getallen. Je hebt woorden nodig om je gedachten, ervaringen en ideeën over te kunnen brengen.

Het is leuk om de woordenschat te oefenen rondom thema’s. Zo leert het kind welke woorden met elkaar te maken hebben en kan het de woorden ook meteen gebruiken in de dagelijkse situatie.

De volgende dingen kunnen worden gedaan om de woordenschat spelenderwijs uit te breiden:

- Benoem in alledaagse situaties wat je ziet en hoort. Zo krijgt het kind veel voorbeelden en leert het nieuwe woorden in de situatie waarin deze gebruikt kunnen worden.

- Samen plaatjes benoemen, dit kan in allerlei situaties zoals tijdens het voorlezen maar ook tijdens het spelen met een app. Als je dit doet tijdens een sorteerspelletje, leert het kind tegelijkertijd dat woorden in een bepaalde categorie horen.
- Het kind laten zeggen welk dier het wil horen bij een dierengeluidenspel en dan ook laten benoemen welk geluid het dier maakt.
- Het laten benoemen van plaatjes die jij aanwijst, bijvoorbeeld “auto” of “rode auto”.
- Tijdens een memory spelletje om de beurt de plaatjes benoemen.
- Situatiespellen spelen en vertelplaten bekijken waarbij het kind vertelt wat het ziet en hoort.

Als het kind logopedie heeft, is het natuurlijk altijd goed om even te overleggen met de behandelend logopedist over welke oefeningen geschikt zijn.

Zinsbouw

Met zinsbouw worden de zinnen die een kind maakt bedoeld. In het begin van de taalontwikkeling gaat het hierbij om het combineren van twee losse woordjes tot een zinnetje, bijvoorbeeld "mama eten". Later worden de zinnen langer en ingewikkelder en leert het kind ook om bijvoorbeeld de juiste werkwoordvervoegingen te gebruiken om zo correcte zinnen te maken.

Om de zinsbouw te oefenen is het belangrijk om aan te sluiten bij wat het kind laat horen. Luister of het kind in losse woorden spreekt of al twee- of meerwoordzinnetjes maakt. Sluit hierbij aan, herhaal wat het kind zegt en voeg een beetje taal toe. Het kind zegt bijvoorbeeld "auto", reageer hierop met "ja, de auto gaat rijden". Wanneer een kind vragen kan beantwoorden, kan de zinsbouw geoefend door vragen te stellen, bijvoorbeeld "wat doet de koe?", het kind kan dan een zinnetje maken zoals "de koe gaat liggen". Je kunt hierbij ook aanvulzinnen gebruiken, "Wat doet de koe? De koe gaat ...".

De zinsbouw kan ook worden gestimuleerd door specifieke zinsconstructies te oefenen bij een spelletje, zo kan je het kind bijvoorbeeld leren vragen om zijn favoriete app met "ik wil ..." of "mag ik ..." in plaats van alleen de naam van de app te noemen. Ook is het leuk om het kind in zinnetjes te laten vertellen wat het hoort of ziet, "ik zie ...".

Als het kind logopedie heeft, is het natuurlijk altijd goed om even te overleggen met de behandelend logopedist over welke oefeningen geschikt zijn.

Onze review

De app is zonder reclame en ziet er grafisch mooi en verzorgd uit. De bediening is soms wat lastig, bij het verven bijvoorbeeld moet je erg vaak over het scherm vegen om het huis helemaal geverfd te krijgen. Als je een taakje volbracht hebt, volgt er een beloning. Een aantrekkelijke app, maar door het specifieke thema “bouwen” beperkt bruikbaar.

Gepost op: 6-3-2024